sunnuntai 17. elokuuta 2014

INTERRAIL: SVEITSI

Nyt on taas vuorossa pieni katsaus kesän 2013 interrail-reissuuni, josta olen jo kirjoitellut Ennen matkaa -jutun sekä matkakertomuksen Englannin ja Saksan osalta. Nyt raiteet vievät meitä kohti Sveitsiä...
tiistai 9.7.2013

Olimme saapuneet maanantaina lähemmäs Sveitsin rajaa Saksan Stuttgartiin. Tiistaina heräsimmekin kuudelta aamulla ja lähdimme junalla kohti Zürichia.

Sveitsiin saavuimme yhdentoista maissa ja ensimmäiseksi saimmekin etsiä rahanvaihtopisteen, sillä unohdimme, että Sveitsissä on eurojen tilalla käytössä frangit. Saatuamme kolikoita jätimme rinkat säilytyslokeroon ja lähdimme hankkimaan kartan ja selvittelemään junajuttuja.

Olimme varanneet Sveitsiä varten vain yhden päivän sen kalliin hintatason vuoksi ja päädyimme katsastamaan Zürichin, koska se oli sopivasti reittimme varrella. Ensimmäiseksi lähdimme näköalatornille katselemaan maisemia ja kaukana siintäviä vuoria. Näkymät olivat mahtavat, vaikkakin kuumuus meinasi välillä viedä voiton kavutessamme jyrkkiä polkuja ylämäkeen.

Tultuamme takaisin näköalatornilta päätimme mennä syömään. Saimme todistaa Sveitsin korkeaa hintatasoa; ateria mäkkärissä maksoi noin 11 euroa! Hienompien ravintoloiden ruokalistoja emme uskaltautuneet edes vilkaisemaan.

Syötyämme kiertelimme vielä kaduilla ja otimme valokuvia. Viiden maissa juna lähti kohti Milanoa ja näimme lumihuippuisia vuoria. Junamatka kohti Italiaa ei mennyt aivan suunnitelmien mukaisesti, siitä lisää seuraavalla kerralla!