tiistai 19. elokuuta 2014

INTERRAIL: ITALIA

Interrail-kertomusten sarja jatkuu! Jos hyppäät matkaamme mukaan nyt, kannattaa käydä kurkkaamassa edelliset muisteluni: Interrail: Ennen matkaaInterrail: Englanti ja Saksa sekä Interrail:Sveitsi.

tiistai 9.7.2013
Vietettyämme mukavan päivän Sveitsissä lähdimme junalla kohti Milanoa, jonne meidän piti saapua kello 21.20. Meidän junamme kuitenkin hajosi! Seuraava ote matkapäiväkirjastani kuvaa kyllä hyvin sen hetken tuntoja: ''Olen kuullut, että Italiassa mikään ei toimi, mutta en uskonut sen toteutuvan noin kirjaimellisesti. Ei siinä mitään muuten, mutta kun ei ollut tiedossa majapaikkaa.'' Onneksi minun ja ystäväni Mirjan kanssa samassa paikassa istui yksi sveitsiläinen tyttö, joka osasi englantia. Tämä osoittautui meidän pelastukseksemme, sillä kaikki kuulutukset junassa tulivat italiaksi ja englantia ei työntekijätkään juuri osanneet. Jouduimme vaihtamaan junaa ja suunnistamaan vielä metrolla paikkaan, jonne junan olisi alunperin pitänyt meidät viedä. Majapaikkaa ei meillä tosiaan ollut, mutta ei ollut tytölläkään, johon olimme tutustuneet. Hänen kanssaan etsimmekin sitten yösijaa ja viimein kahden maissa yöllä pääsimme nukkumaan.

keskiviikko 10.7.2013
Aamulla suuntasimme suoraa rautatieasemalle selvittelemään Roomaan lähtevien junien aikatauluja. Meidän piti vain nopeaa käydä selvittämässä aikataulut ja hankkia tarvittaessa paikkavaraus junaan, mutta jouduimmekin odottamaan omaa vuoroamme sellaiset pari tuntia. Siinä menikin nopeasti aika, jonka olimme varanneet Milanossa kiertelemiseen ja eilisen seikkailut myös väsyttivät vähän. Ajattelimmekin lähteä ajoissa Roomaan, jos taas sattuisikin tulemaan jotain ongelmia matkan varrella.

Matkalla Roomaan ihastelimme kauniita maisemia junan ikkunasta ja kirjoittelimme postikortteja. Lähellä Roomaa alkoi sataa vettä kaatamalla - eka kerta koko viikkoon! Yksi mieleenpainuva hetki olikin, kun sateenvarjokauppiaat nauroivat meille, kun kuljimme ihan märkinä sadetakit päällä ja rinkat selässä. :D

Olimme selvitelleet eri majapaikkavaihtoehtoja ja suuntasimmekin yhdelle leirintäalueelle. Meidän huono tuurimme kuitenkin jatkui, kun meidän nenämme edestä vietiin viimeiset paikat. Siinä hetkessä teki mieli häipyä jonnekin koko Italiasta! Löysimme kuitenkin viimein kivan ja halvan hotellin, jossa vietimme yöt Roomassa ollessamme.

torstai 11.7.2013
Aamu alkoi pyykinpesulla ja sitten olikin aika lähteä katselemaan nähtävyyksiä! Suuntasimme metrolla kohti Colosseumia, joka olikin näkemisen arvoinen paikka. Oli todella kuuma ilma, mutta historiallinen ilmapiiri vangitsi mielenkiintoni. Monet myyjät ja turismilla hyötyä yrittävät onnenonkijat kuitenkin häiritsivät aika paljon nähtävyyksien katselua. Suunnattuamme kohti Vatikaania ei saanut hetken rauhaa rakennuksien ihasteluun. Aina joku oli kauppaamassa jotain vaikka kuinka sanoi ''no'' tai yritti olla huomioimatta.

Nähtävyyskierroksemme päättyi spagettilautasten ääreen. Kerättyämme hetken voimia suuntasimme kohti kauppoja. Ostosten teko ei kuitenkaan oikein onnistunut, kun sain blondina yhden yli-innokkaan seuraajan. :D Torstaina tuli kyllä todettua, että Italia on kaunis maa, mutta ei ehkä se paras reilimaa.

perjantai 12.7.2013
Aamulla herätys pärähti soimaan klo 5:15, mutta aikaisesta herätyksestä huolimatta pakkailimme innokaasti ja suuntasimme kohti rautatieasemaa. Tänään näkisimme Venetsian!

Junamatka meni nopeasti nuokkuen ja matkapäiväkirjaa kirjoitellen. Lähestyessämme Venetsiaa junan ikkunoista näkyi vain vettä. Oli jännää matkustaa raiteilla veden ympäröimänä! Perillä jätimme rinkat säilytykseen ja lähdimme selvittelemään seuraavaa junamatkaa valmiiksi. Sitten astuimmekin ulos rautatieasemalta ja ihastuimme ensisilmäyksellä Venetsiaan!

Meillä oli kunnolla aikaa kierrellä Venetsiassa ja aikamme kuluikin rakennuksien, siltojen ja kanaalien ihastelussa. Vaikka paikalla olikin turisteja, ilmapiiri oli todella rento ja sai rauhassa kierrellä ja katsella. Ruuaksi söimme tietenkin pitsaa ja jätskillekin jäi vielä tilaa. Täytyy sanoa, että oli oikein onnistunut visiitti Venetsiassa!

Venetsiasta lähdimme junalla kohti Triesteä. Mitä lähempänä oltiin määränpäätä, sitä enemmän alkoi näkyä merta. Oli tosi hienon näköistä kun meren ja taivaan rajaa ei kunnolla erottanut toisistaan ja yksikään saari ei rikkonut ihmeellistä näkyä.

Triesteen saavuttuamme meidät opastettiin bussiasemalle, josta saimme liput kohti Pulaa, joka on Kroatiassa. Junalla sinne ei päässyt ollenkaan, mikä oli aika ihmeellistä. Meillä oli vähän ongelmia löytää bussi, mutta kyytiin ehdimme kuitenkin hyvin.

Matka Pulaan ei kestänyt kauaa. Meidän matkasuunnitelmamme vähän muuttuivat, sillä meillä oli varaus majapaikkaan vasta lauantaista alkaen. Tutustuimme samalla bussilla meidän kanssa matkanneeseen kahteen norjalaiseen reilaajapoikaan ja löysimme heidän avustuksellaan kivan majapaikan yhdeksi yöksi.

Vaikka kohtasimmekin Italiassa paljon vastoinkäymisiä, saimme myös huomata, että on olemassa paljon mukavia, ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä! Reilillä vallitsee ilmapiiri, että kaikki reilaajat ovat samaa porukkaa. Paljon hauskoja muistoja jäi siis Italiastakin!

Seuraavalla kerralla lisää Kroatiasta!