tiistai 19. elokuuta 2014

INTERRAIL: KROATIA

Kertomussarja minun ja ystäväni Mirjan seikkailusta Euroopassa jatkuu Kroatian merkeissä. Edelliset kertomukset voit lukea seuraavista linkeistä: Interrail: Ennen matkaaInterrail: Englanti ja SaksaInterrail: Sveitsi sekä Interrail: Italia. Mukavia lukuhetkiä!

lauantai 13.7.2013
Saavuimme perjantaina illalla Italiasta Kroatiaan. Vietimme yön hostellissa ja aamulla kirjauduimme sieltä ulos, sillä lauantaista alkaen meille oli varattu jo etukäteen majapaikka erääseen hotelliin. Aamupäivä kului rinkkojen kanssa kierrellen ja päivällä lähdimme bussilla kohti hotellia.

Iltapäivän vietimme hotellin takana olevalla rannalla. Vesi oli ihanan sinivihreää ja vedenpinnalta näkyi pohjaan asti. Eksoottista tunnelmaa loi myös kallioinen ranta. Nautimme kunnon lomatunnelmasta!

Illalla lähdimme vielä ''keskustaan'' ja menimme syömään. Kroatiassa on tosi hyvää ruokaa! Kävimme myös katsomassa Colosseumin näköistä rakennusta (amfiteatteri) ja olemme nauraneetkin, että mitä turhia mennä Italiaan ja muihin maihin, kun Pulasta löytyy kaikista kopiot.

Illalla olimme kirjaimellisesti Pulassa, kun illan viimeinen bussi lähti nenämme edestä. Emme olleet tietenkään tajunneet selvittää taksin numeroa ja mitkä takseista ovat yleensäkin laillisia. Seurailimme hetken, minkä näköisiä takseja on eniten ja mitä ihmiset käyttävät. Näiden päätelmiemme pohjalta onnistuimme sitten saamaan vapaan luotettavan kyydin majapaikkaamme.

sunnuntai 14.7.2013
Aamulla heräsimme yhdeksän aikoihin ja menimme syömään kunnon hotelliaamiaisen. Aamupalan jälkeen oli suunnitelmissa mennä makoilemaan rannalle, mutta Mirjan pyyhe oli tippunut alla olevalle parvekkeelle, kun se oli ollut kuivumassa meidän parvekkeellamme. Eipä siinä auttanut muu kuin mennä koputtelemaan kyseisen huoneen ovelle. Meidän epäonneksemme siellä ei ollut ketään ja lopulta saimme asian hoidettua respan kautta ja siivooja toi pyyheen meidän huoneeseemme. Sitten vasta pääsimme uiskentelemaan ja ottamaan aurinkoa.

Rannalla oleskelun jälkeen lähdimme hotellilta syömään ja kiertelemään nähtävyyksiä. Oli aivan täydellinen sää ja ihana kesätunnelma. Kiertelimme vielä kaupoissa ja sorruimme ihaniin jälkkäriannoksiin paikallisessa ruokapaikassa. Ennen hotellille lähtöä käväisimme ostamassa postikortteja ja postimerkkejä. Kumma kyllä merkkejä sai vain niin monta kuin osti korttejakin. Meillä olisi ollut muutama muukin kortti lähetettävänä mutta se siirtyi sitten toiseen kertaan. Maistoimme sunnuntaina myös sinistä Pokemon-jätskiä!

maanantai 15.7.2013
Maanantaina aamulla nautimme taas ihanasta aamiaisesta. Aamupäivä kului pyykkiä pesten ja varailimme myös hostellit Prahaan, Krakovaan ja Gdanskiin. Julkaisimme myös Facebookissa pakollisen päivityksen: ''Pulassa ollaan!'' Lähdimme etsimään juna-asemaa, mutta se osoittautuikin luultua vaikeammaksi. Emme löytäneet koko rautatieasemaa vaikka kyselimme neuvoa tosi monelta vastaantulijalta. Päätimme lopulta, että lähdemme sitten tiistaina bussilla Kroatian pääkaupunkiin Zagrebiin ja mennään sieltä junalla jonnekin. Lopulta lähdimme pitsalle ja sitten kiertelimme kauppoja. Illalla istuimme valojen syttyessä Sergiuksen riemukaaren lähellä ja nautimme viimeisestä illastamme Pulassa.

tiistai 16.7.2013
Aamuumme kuului aamupalan syönti ja aamu-uinti. Pakkasimme rinkkamme ja kirjauduimme ulos hotellista. Jäimme vielä hotellin aulaan käyttämään nettiyhteyttä ja varailimme majoituksia. Kirjoittelimme myös postikortteja.

Lähdimme bussilla ja jäimme ihan satunnaisessa kohdassa pois ja etsimme ruokapaikan. Syötyämme ruuan lähdimme takaisin bussipysäkille ja odottelimme linkkaa jos jonkin tovin ennen kuin se saapui paikalle. Aikataulut olivat pahasti myöhässä. Pääsimme kuitenkin perille bussiasemalle ja saimme liput linkkaan. Yksi Pohjois-Amerikasta kotoisin oleva mies jutteli meille. Hän oli saanut erilaisen lipun toiselta luukulta kuin me, mikä ihmetytti meitä suuresti.

Pääsimme hyvin perille Zagrebiin. Löysimme juna-aseman ja selvitimme jatkoyhteyksiä. Yksi yöjuna oli lähdössä ja saimme ohjeen hypätä siihen - mitään paikkavarausta ei kuulemma tarvinnut. Kuitenkin kesken junamatkan ilmeni, että paikkavaraus olisikin ollut pakollinen. Siinä hetken asiasta väänsimme ja saimme sitten jäädä junaan ilman ongelmia. Juna oli kuitenkin aivan täynnä porukkaa ja uskon, että muutama muukin oli tullut sinne ilman paikkavarausta. Emme jaksaneet jäädä hillumaan junaan koko yöksi ja hyppäsimme junasta pois, kun se muutaman kerran jälkeen jälleen pysähtyi. Emme olleet edes aivan varmoja, missä maassa olimme puhumattakaan majapaikasta tai valuutasta. Ilmeni kuitenkin, että olimme Sloveniassa, Ljubljanassa.

Kiertelimme yöllä Slovenian pääkaupungin kaduilla ja saimme yhdeltä ystävälliseltä hotellivirkailijalta kartan, johon oli merkattu lähialueen kaikki hotellit ja hostellit. Menimme sitten yhteen hostelliin dormihuoneeseen yöksi. Sloveniasta lisää seuraavalla kerralla!

Kaiken kaikkiaan vietimme Kroatiassa aivan täydellisen miniloman. Kauniit ilmat ja viihtyisä ympäristö takasivat täydellisen tunnelman ja Kroatiaan voisin mennä sinne lomalle uudestaankin! Ennen reiliä en tiennyt Kroatiasta oikeastaan mitään, mutta siellä kannatti todellakin käydä! Se on yksi lempparimaistani nykyään.

ps. Huomasin juuri, että en ole ottanut kamerallani yhtäkään kuvaa Kroatiasta! Onneksi puhelimessani niitä on pilvin pimein, joten kollaasia luvassa myöhemmin!