keskiviikko 20. elokuuta 2014

INTERRAIL: SLOVENIA JA ITÄVALTA

Tällä kertaa raiteet vievät meitä tutustumaan Sloveniaan ja Itävaltaan. Muita kertomuksia reilistämme voit lukea seuraavista linkeistä: Interrail: Englanti ja SaksaInterrail: SveitsiInterrail: Italia sekä Interrail: Kroatia!

keskiviikko 17.7.2013

Saavuimme tiistain ja keskiviikon välisenä yönä Kroatiasta Sloveniaan. Koska emme olleet suunnitelleet pysähdystä Sloveniassa, meillä ei ollut majapaikkaa valmiina. Hyppäsimme tosiaan yöjunasta pois matkanvarrella, koska meitä ei innostanut matka täpötäydessä junassa ilman paikanvarausta (kiitos virkailijan antaman väärän informaation). Reittimme kannalta oli muutenkin järkevämpi olla matkustamasta liian kauas seuraavista matkakohteista. Loppujen lopuksi oli tosi innostava kokemus heittäytyä yhtäkkiä ihan tyhjän päälle. Oli hauska lähteä pois junasta ilman täyttä varmuutta, missä maassa edes olemme. Tätähän se reilaaminen on!

Keskiviikkona aamulla heräsimme dormihuoneesta ja lähdimme ulos etsimään aamupalapaikkaa. Menimme hostellin lähellä sijaitsevaan ruokapaikkaan syömään engantilaisen aamiaisen. Tilasimme myös kaakaon ja saimme aivan yli ihanaa valkosuklaakaakaota! Se oli kuin sulatettua valkosuklaata. Aamupalan jälkeen menimme rautatieasemalle kyselemään jatkoyhteyksistä Prahaan. Lopulta päädyimme siihen, että lähdemme yöksi Itävaltaan, Wieniin, ja katsomme siellä sitten torstaina aamulla, mitä teemme.

Loppupäivä kului kierrellen Ljubljanan katuja. En olisi ikinä uskonut, että Slovenia voisi olla niin hieno paikka! Joki kiemurtelee keskellä kaupunkia ja siellä on paljon kauniita vanhoja rakennuksia ja hienoja suihkulähteitä. Onneksi pysähdyimme siellä vaikka se ei alunperin tosiaan suunnitelmissa ollutkaan.

Alkuillasta lähdimme eväidenhakureissun jälkeen kohti rautatieasemaa ja junamatka kohti Itävaltaa sai alkaa. Wienissä näimme rautatieasemalla kahden hostellin mainokset ja päätimme suunnata niistä toiseen. Löysimme suoraan perille ja meille oli vielä tilaakin. Voiko näin hyvin käydäkään! Yön vietimme kahdeksan hengen huoneessa.

torstai 18.7.2013
Aamulla heräsimme kahdeksan maissa - tai oikeastaan Mirja heräsi kännykkäni piippaukseen ja herätti minut. Hostellimme oli siitä kiva, että yön hintaan kuului myös aamiainen. Aamupalan nautittuamme laitoimme vielä itseämme, pakkailimme rinkkamme jä lähdimme valloittamaan Wieniä.

Aivan ensimmäiseksi menimme rautatieasemalle selvittelemään junayhteyksiä Prahaan. Seuraava juna lähti iltapäivällä, joten meille jäi hyvin aikaa kierrellä vielä Wienin kaduilla. Seikkailimme metrolla ja kuvailimme hienoja rakennuksia. Tällaiselta nopealta visiitiltä jäi Wienistä mielikuva, että se on hyvin saman tyylinen kuin muutkin Keski-Euroopan maat.

Junamatka kohi Tsekkiä sai alkaa. Matka kesti noin viisi tuntia. Matkasimme sellaisessa kuuden hengen kopissa, jossa oli meidän lisäksemme yksi pariskunta. Yleisesti ottaen junat olivat ihan hyvässä kunnossa, mutta tämän yksilön ilmastointi ei kyllä toiminut lainkaan. Lisäksi yksi ikkunoista oli auki, minkä seurauksena korvani olivat koko ajan lukossa. Alkumatka menikin lähinnä unen ja valveen rajamailla mutta loppumatkasta meillä onneksi oli hauskaa. Yleensäkin junamatkojen aikana meitä alkoi aina väsyttämään hirveästi, ehkä univelkaa oli kuitenkin kertynyt jonkin verran.

Poistuttuamme junasta lähdimme etsimään metroa. Prahassa metrokyltti on erikoisen näköinen ja muutenkin lippuautomaatit olivat todella vanhanaikaisia. Nostimme rahaa ja kävimme ostamassa iltapalaa, että saimme kolikoita lippuautomaattia varten. Saatuamme lippumme suuntasimme hostellille. Olimme varanneet paikan jo Pulassa ollessamme netin kautta.

Hostellissa saimme taas jännitystä elämään, kun emme tienneet, mitkä sängyt ovat vapaina. Olimme varanneet kuuden hengen huoneen ja siellä oli yksi parisänky ja kaksi kerrossänkyä. Huoneeseen tullessamme parisängyssä nukkui kaksi tyttöä ja yksi poika nukkui yhden kerrossängyn yläpedillä mutta ilman petivaatteita, mikä ei ollut sallittua. Yhdessä alasängyssä oli hostellin omat petivaatteet, jotka saa vuokrata, toisessa oli jonkun omat ja vain yksi peti oli selvästi vapaa. Siinä meni sitten jonkin aikaa asian selvittelyssä, sillä vastaanottokaan ei osannut asiassa auttaa. Lopulta vaihdoin hostellin omien lakanoiden tilalle omani ja kävin siihen sänkyyn nukkumaan illalla. Vähän kyllä jännitti, tuleeko joku herättämään mut. Olimme kuitenkin osanneet valita oikean tyhjän pedin, huh!

Alkuperäiseen reilisuunnitelmaamme tuli yllättäen kaksi maata lisää ja olen tosi onnellinen siitä, että kävimme Sloveniassa ja Itävallassa! Niihin ei olisi tullut välttämättä lähdettyä myöhemmin muuten vain lomailemaan. Seuraavassa matkakertomuksessa kuulette enemmän seikkailustamme Prahassa!