Nyt alkaa talvi olla siinä vaiheessa, että tulevan kesän suunnittelu on hiljalleen ajankohtaista. Itse ainakin olen alannut jo miettiä, että haluaisinko viettää kesän ulkomailla vai kotosuomessa töitä tehden. Yleensä en juurikaan suunnittele etukäteen kesälle ohjelmaa perinteisten kyläilyjen ja tapahtumien lisäksi, sillä on ihanaa vain nauttia kiireettömistä päivistä ja tehdä kaikkea kivaa tuosta vain, mutta jos lähtee interreilaamaan, kesää täytyy suunnitella vähän tarkemmin, sillä Eurooppaa kiertäessä vierähtää yhtäkkiä viikko jos toinenkin. Minua houkuttelisi suunnattomasti lähteä taas reilaamaan ja täällä blogissani tuleekin varmasti näkymään muutama reiliaiheinen postaus kevään aikana. Yritän koota teille sellaisia vinkkejä, joista itselleni olisi ollut hyötyä ennen viime reilille lähtöäni ja siellä ollessani. Meillä oli Mirjan kanssa tosi mahtava matka ja haluan jakaa siellä syntyneitä oivalluksia kanssanne! Ensimmäiseksi muutama vinkki budjetin suunnitteluun, tämä aihe ainakin itseäni kiinnosti kovasti ennen reilille lähtöäni.
Mieti, kuinka paljon tulet matkustelemaan junalla. On olemassa erilaisia interrail-kortteja, joista toisilla voi matkustaa vapaasti koko voimassaoloajan ja toisissa korteissa on taas rajattu määrä matkustuspäiviä. Esimerkiksi 22 päivän kortteja on kahdenlaisia, toisella voi matkustaa rajattomasti kyseisen kolmen viikon aikana ja toinen vaihtoehto rajoittaa junalla liikkumisen kymmeneen vapaavalintaiseen päivään. Kannattaa miettiä, riittäisikö halvempi kortti, jossa on rajoitetut matkustuspäivät.
Mieti, monessako maassa haluaisit käydä. Interrail Global Pass tulee tarpeeseen silloin, kun haluaa käydä monessa eri maassa. Tämän lisäksi on kuitenkin olemassa Interrail One Country Pass, jos haluaa kierrellä vain yhdessä maassa. Toki One Country pass -kortin voi ostaa useampaankin maahan ja joskus se voi tulla kannattavammaksi, kuin kaikki maat kattavan kortin ostaminen.
Hyödynnä halpalentoyhtiöitä. Matka alkaa helposti lentämällä johonkin reilimaahan ja jatkamalla sieltä sitten junalla eteenpäin. Yleensä tässä helmi-maaliskuussa löytää vielä hyvin halpoja lentoja eri puolille Eurooppaa ja parhaimmassa tapauksessa reilin pystyy niin aloittamaan kuin lopettamaankin muutaman kympin lennolla. Sen lisäksi, että lentäminen on helppo keino päästä pois Suomesta ja takaisin niin se voi antaa muutaman kallisarvoisen matkapäivän lisää. Reilikortin voi laittaa alkamaan vasta muutaman päivän kuluttua, kun lähtee pois kaupungista, jonne on lentänyt ja saapua sen viimeisenä voimassaolopäivänä kaupunkiin, josta tulee lentämään kotiin ja lomailla vielä hetkisen ennen lennon lähtöä. Kannattaa tutkailla, miten lentäminen vaikuttaisi budjettiin.
Varausmaksut ja lisämaksut junissa. Vaikka käytössä on interrail-kortti, se ei tarkoita, että matkustaminen junilla olisi aina ilmaista. On olemassa erilaisia paikkavarausmaksuja, jotka joillakin reiteillä ovat pakollisia sekä erilaisia lisämaksuja voi joutua pulittamaan yöjunia ja nopeampia junayhteyksiä käyttäessä. Maksut vaihtelevat muutamista euroista useampiin kymppeihin.
Maiden hintataso. Hintataso eri reilimaiden välillä vaihtelee paljonkin. Halvimmilla pääsee reilatessa Itä-Euroopassa ja kalleinta taitaapi olla Pohjois- ja Länsi-Euroopassa. Pienemmällä budjetilla reissatessa kannattaa siis suunnata itää kohden, sillä siellä hostellit ovat halvempia ja junissa ei juurikaan ole lisämaksuja.
Reissun ajankohta. Interrail-passeja voi saada halvemmalla, kun matkustaa talvella, alkukeväästä tai loppusyksystä kesän sijaan. Kesäsesongin ulkopuolella myös hostelleissa on paremmin tilaa ja niiden hinnat saattavat olla alhaisempia.
Nähtävyydet. Erilaisiin sisäänpääsymaksuihin saa kulumaan yllättävän paljon rahaa. Kannattaa miettiä, mitkä maksulliset nähtävyydet, museot ja tapahtumat todella kiinnostavat ja käydä vain niissä. Onneksi moniin paikkoihin pääsee kuitenkin ilmaiseksi.
Ruokailu. Rahaa säästyy paljon, kun ostaa ruokavärkkejä kaupasta ja tekee ruokaa hostellien asiakkaille tarkoitetuissa keittiöissä tai viettää kesäauringossa piknik-hetkeä kaupasta ostetuin eväin. Ravintoloissa ei kannata käydä juurikaan, jos rahankulua halua välttää.
Kotimaassa matkustaminen reilille lähdettäessä. Jotta satamaan tai lentokentälle pääsee, on tietenkin jo Suomessakin matkustettava jollakin tavalla. Interrail-kortti ei kuitenkaan käy kotimaassa mutta sillä saa kuitenkin alennusta viisikymmentä prosenttia aikuisen lipun hinnasta interrailiin liittyvästä matkasta maan rajalle tai lentokentälle.
Paikallisliikenne. Metron, bussien, raitiovaunujen jne. käyttäminen maksaa erikseen kaupungeissa, joihin saavut. Reilin aikana näihin lippuihin tulee varmasti kulumaan rahaa aika paljonkin. Onneksi monissa paikoissa nähtävyyksien katselu onnistuu ihan jalkaisinkin ja toisaalta julkisen liikenteen liput eivät ole kovin kalliita. Yksittäisten lippujen sijaan erilaiset kymmenen kerran liput tai päiväkortit tulevat usein kannattavimmiksi.
Majoitus. Nukkumisen ja lepäämisen kohdalla kannattaa miettiä, kuinka paljon on valmis tinkimään mukavuudesta ja turvallisuudesta. Hotellit ovat kalleimpia mutta joissakin paikoissa hotellihuoneen voi saada samaan hintaan kuin paljon huonompitasoisen hostellihuoneen. Toisaalta taas joidenkin hostellihuoneiden korkea taso voi yllättää. Halvimmalla yleisesti ottaen kuitenkin pääsee majoittuessa hostellien dormi-huoneisiin, joissa kanssasi on muitakin reissaajia tai nukkumalla leirintäalueella tai sohvasurffaamalla. Myös monilla rautatieasemilla pystyy nukkumaan, jos haluaa jännitystä elämään.
Minun ja Mirjan kesän 2013 interrailista voi lukea lisää täältä. Vastailen mielelläni reiliin liittyviin kysymyksiin ja otan myös itse mielelläni vinkkejä vastaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti